ACTIVITAT DE CONEIXEMENTS PREVIS:
Per descobrir els coneixements que els alumnes tenen sobre la pesca i la història de la pesca, portaríem a l'aula diferents peixos, crustacis i cefalòpodes. Els escollits, són coneguts a la zona de Palamós i a Catalunya. Uns exemples podrien ser: sardina, lluç, sèpia, pop, escamarlà i gamba de Palamós.
Primerament, deixarem investigar als nens, que toquin els peixos i que diguin característiques de cada peix, veient així que són de famílies diferents (peix blau, cefalòpodes i crustacis).
Seguidament, a partir del que els nens han comentat i han deduït, farem preguntes per tal d'acabar aprofundint en el tema. Preguntes com:
- Què mengen?
- Lluç: Crustacis i peixos.
- Sardina:Plàncton.
- Sèpia: Crustacis i peixos petits.
- Pop: Crustacis i peixos petits.
- Escamarlà: Cucs, mol·luscs i peixos petits.
- Gamba de Palamós: Cucs, mol·luscs i peixos petits.
- Com es reprodueixen? (Resposta en el Dossier del Mestre)
- Com els pesquen? Ara i abans? (Resposta en el Dossier del Mestre)
- On i com viuen? (Resposta en el Dossier del Mestre)
ACTIVITAT 2: SORTIDA AL PORT DE PALAMÓS
Realitzarem una sortida al Museu de la Pesca del Port de Palamós, la sortida durarà tot el dia i durem a terme dues
activitats que seran “El port i la subhasta
del peix” i “Pirates a la costa!”. Per fer-les, dividirem la classe en
dos grups. Mentre un grup fa la primera activitat el matí, l'altre grup realitzarà la segona. I a la tarda es canviaran els papers.
Aquestes dues activitats són
proporcionades pel museu de la pesca de Palamós i tindran un cost econòmic.
· L’activitat del port i la subhasta de peix tindrà una
durada aproximada de 1 hora i 30 minuts i un cost econòmic de 3,20€. Consistirà
en fer una ruta pel port de Palamós per veure la seva funció i els seus usos
que té i ha tingut al llarg de la història. A més a més, també es visitarà la
subhasta del peix, que és on els peixaters i restauradors compren el peix fresc
que més tard oferiran als consumidors.
Els continguts que es treballaran són:
-
Cales i platges: els antics ports.
-
On es pesca: la plataforma continental.
-
El port com a nexe entre l’home i el mar.
-
El port de Palamós: història.
-
El port actual: dàrsena pesquera, dàrsena comercial.
-
Embarcacions de pesca: la flota artesanal i la flota
industrial.
-
La llotja i la subhasta del peix.
-
El camí cap a una activitat pesquera sostenible.
-
nosaltres com a consumidors.
·
L’activitat “Pirates a la costa!” tindrà una durada
aproximada de 1 hora i 15 minuts i un cost econòmic de 7,75€. Consistirà en
navegar per la badia de Palamós amb una barca de l’any 1915 per veure com era
la vida als vaixells corsaris i com es defensaven les viles dels seus atacs. Un
fet a tenir en compte és l’atac de Barba Rossa a Palamós amb els seus vaixells
cosa que ha impulsat a fer aquesta activitat. Aquesta activitat es dura a terme
mitjançant la navegació arran de costa, l’observació de la costa, la
manipulació d’objectes de navegació i utilitzant el llenguatge mariner.
Els continguts que es treballaran són:
- Condicions físiques i climàtiques en mar.
- Pirates i corsaris.
- Els sistemes de comunicació i de defensa de les viles costaneres de l'Empordà en època moderna (muralles, torres de guaita, masos fortificats...).
- Observació d'elements costaners.
- Acostament a la navegació: servar, orientar-se, la carta i els rumbs.
- Condicions físiques i climàtiques en mar.
- Pirates i corsaris.
- Els sistemes de comunicació i de defensa de les viles costaneres de l'Empordà en època moderna (muralles, torres de guaita, masos fortificats...).
- Observació d'elements costaners.
- Acostament a la navegació: servar, orientar-se, la carta i els rumbs.
ACTIVITAT FINAL:
Els nens, realitzarant per grups un moral, expressant tot el que han descobert al llarg de la
unitat i la visita al museu de la pesca de Palamós.
Pel que fa a l’activitat de coneixements previs, considerem que està molt bé portin a l’aula diferents peixos, crustacis i cefalòpodes, per tal que els alumnes puguin veure’ls, tocar-los, investigar-los, etc., però pensem que les preguntes són molt directes i no porten a la reflexió.
ResponEliminaLa sortida al Port de Palamós opinem que està molt bé i és una bona iniciativa motivadora pels alumnes, tot i que la presentació en el bloc ens hagués agradat que fos més atractiva.
Finalment, l’activitat de fer el mural considerem que està bé de cares a que el mestre pugui observar si s’han assolit els objectius marcats.
Tenint en compte tots aquests aspectes i havent-los avaluat a partir de la nostra rúbrica, des del bloc Geruna Girona la nostra puntuació és un 7.
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina- Informe d’avaluació
ResponEliminaEn referència a les activitats, la destinada a conèixer i extreure les idees prèvies constatem que és una molt bona activitat, degut que porten aliments que els nens troben sovint al seu dia a dia, per tant, lliguen al nen a l’activitat i els involucren. D’aquesta manera, donen motivació als alumnes per la temàtica escollida. A més, els deixen manipular, explorar i vivenciar el material. Per tant, la presentació de les activitats és atractiva.
Els continguts de les activitats estan ben relacionats amb l’activitat d’idees prèvies, tot i que podrien aprofundir en més temes relacionats amb l’excursió. Com per exemple preguntar sobre els corsaris, si realment es voldrà treballar amb posterioritat.
La segona activat presenta errades ortogràfiques.
En totes les activitats, volem destacar que l’alumnat té un paper actiu, s’involucra, és protagonista i està dintre de l’activitat. Per tant, té més motivació a l’hora de realitzar i desenvolupar l’aprenentage.
En quant a l’ús d’imatges i suports visuals, ens agradaria aportar que podrien provocar que l’alumne fes fotografies el dia de l’excursió per després utilitzar-les en l’elaboració del material, ja que d’aquesta manera aquesta producció encara seria més personal.
Les fonts utilitzades, són fidedignes, ja que es presenten en el dossier del mestre i després és informació aportada pels responsables de l’excursió (entenem que abans de fer l’excursió els mestres s’han assegurat que és font fiable d’informació científica).
Una de les absències importants que hi ha en les activitats és la falta d’objectius, exceptuant la d’activitats prèvies, on si es diu que es vol esbrinar quins són els coneixements previs. A més, estan escrits en infinitiu.
Ens falta un apartat on especifiquin com avaluaran les activitats.
En conclusió, la nostra puntuació és un 7'5